Veelgestelde vragen

Hier vindt u antwoorden op de meest voorkomende vragen over onze producten, diensten en bestelprocedures. We hebben deze informatie samengesteld om u snel en efficiënt van dienst te zijn. Mocht u echter geen antwoord vinden op uw vraag of heeft u verdere hulp nodig, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Waarom sluit de webshop op het rare tijdstip van 6:00 tot 12:00 uur?

Verkoop via het platform is dan niet meer mogelijk, omdat alle planten die dan nog niet verkocht zijn op de veiling met afslag worden verkocht.

Wanneer worden er nieuwe planten aangeboden?

Elke werkdag vanaf 12:00 uur tot 6:00 uur de daaropvolgende werkdag.

Kan ik ook in het weekend planten kopen?

Ja dat kan. De webshop opent vrijdag om 12:00 uur en sluit dan pas op maandag 6:00 uur. Omdat er in het weekend geen veiling met afslag is. De webshop is dus zaterdag en zondag 24 uur geopend.

Kan ik ook 1 plant kopen?

Planten worden meestal per tray verkocht, waarbij het niet mogelijk is om 1 plant van 1 tray te kopen. Sommige grotere planten worden wel per stuk verkocht. Het aantal per tray wordt altijd vermeld.

Waarom zijn de prijzen niet afgerond?

Wij rekenen de prijs die de kweker wil hebben; daarbij komen enkele vaste kosten voor de veiling, het vervoer en de verwerking. Om de prijzen zo laag mogelijk te houden, ronden wij geen enkele prijs af.

Kan ik mijn planten ook laten bezorgen?

Nee, dat doen wij niet om de prijzen zo laag mogelijk te kunnen aanbieden. Planten kunnen niet lang in het donker staan. De kwaliteit gaat daardoor snel achteruit. Daarom verpakken wij ze liever niet in een doos om verzonden te kunnen worden. Wij brengen ze met transport gespecialiseerd in planten vervoer naar de afleverpunten, waarna u ze zelf op kunt halen.

Kan ik mijn planten retourneren?

U haalt uw planten op in het door u vooraf geselecteerde afhaalpunt en controleert zelf goed of ze aan uw verwachting voldoen. Als er een duidelijk gegronde reden is, mag u ze weigeren en zullen wij het geld op werkdagen binnen 48 uur op uw rekening terugstorten. Het retourneren valt onder andere normen, omdat het versproducten zijn. Indien u ze mee neemt gelden dezelfde regels voor retourneren als bij ons in de winkels.

Wat betekend de code van rijpheid bij bloemen?

De rijpheid wordt aangegeven met een cijfer:
1 = Kleur tonende knop
2 = Enkele bloemen open
3 = Meerdere bloemen open
4 = Rijkbloeiend
5 = uitgebloeide bloemen

Het rijpheidstadium van bloeiende planten wordt altijd in 2 cijfers aangegeven:
2-2 voldoet alleen aan rijpheid 2
2-3 voldoet aan rijpheid 2 en 3
1-5 de plant heeft verschillende bloeifases

Hou oud zijn de afbeeldingen die getoond worden?

Het is de bedoeling dat u een Real Time foto ziet van het product. Deze moet real time gemaakt zijn en dus een gemiddeld beeld geven van de partij. In het weekend zijn de planten wat langer onderweg tot ze geleverd zijn en kunnen dan natuurlijk iets rijper zijn dan op de foto, afhankelijk van het product. Dus géén foto’s van een enorme stuik zoals deze er over 10 jaar uit zou moeten zien.

Hoe kan ik zien hoeveel er op voorraad zijn?

Het getal tussen de aanhalingstekens is de voorraad welke te koop is. 9 betekent bijvoorbeeld dat er nog 9 eenheden op voorraad staan.

Kan ik planten in de winkelwagen zetten en de volgende dag verder winkelen?

Nee, dat kun je beter niet doen. De planten worden pas gekocht zodra u heeft betaald. Planten bij u in de winkelmand kunnen nog gewoon door andere worden gekocht totdat u ze heeft betaald.

Kan ik alvast planten kopen die ik pas later geleverd wil hebben?

Nee, u koopt de planten uit bestaande partijen planten die al op de veiling aanwezig zijn. Na de koop wordt het zo snel mogelijk geleverd. Onze ruimte op de veiling is niet geschikt om de planten een langere tijd op te slaan en te onderhouden. Na de mail dient u uw planten zo spoedig mogelijk op te halen bij het door u gekozen afhaalpunt.

Kan het zijn dat niet alles geleverd wordt?

Ja, dat kan. Als u te lang heeft gewacht met de koop en iemand anders heeft hetzelfde product ook gekocht. Er zitten namelijk een aantal minuten tussen kopen en de actuele voorraad dus dat zou theoretisch mogelijk kunnen zijn. Wij proberen dan hetzelfde product alsnog te kopen om uw bestelling compleet te maken. Als dit niet lukt, dan nemen wij contact met u op en storten wij uw betaling retour.

Wat als de kwaliteit niet naar wens is?

Bij binnenkomst worden alle planten bij ons gecontroleerd op kwaliteit. Het is mogelijk dat tijdens het leverproces de plant niet meer voldoet aan onze eisen. Wij willen alleen top planten verkopen dus als dat niet zo is sturen wij de partij retour. Wij melden dit bij u per mail en storten het aankoopbedrag binnen 2 werkdagen terug.

Wat is de potmaat?

Potmaat 19 cm betekend dat pot 19 cm doorsnee is en plm 19 cm hoog. Deze past dus in een overpot van ook 19 cm. Dit geld niet als de plant in een schaal zit.

Wat is een fust?

Dit is de doos of tray waar de planten in zitten en mee vervoerd worden. Sommige planten zitten in meermalig fust (hard plastic) wat betekend dat er statiegeld op wordt betaald. Dit is voor u niet het geval, omdat wij deze dan overzetten in aan andere verpakking.

Wat is de hoogte van de plant?

De hoogte van de plant is de hoogte in cm inclusief de pot. Gaat u de plant in de volle grond zetten dan is de hoogte van de plant die wordt aangegeven minus de potmaat.

Hoe kan ik planten in mijn winkelwagen zetten?

Klik op het vierkantje voor de X (aantal in tray) en vul het aantal tray’s in die u wilt hebben. Druk op enter en het gaat naar het winkelmandje.

Is de totaalprijs in het winkelmandje de prijs die ik moet gaan betalen?

Ja, er komen verder geen kosten bij.

Is de prijs op de website de prijs per plant?

Ja, dit is de prijs per plant inclusief btw en alle verdere kosten. Het aantal in tray maal de prijs per plant is wat u betaald.

Kan ik een factuur ontvangen?

Zodra de planten geleverd zijn op het afhaalpunt ontvangt u van ons een mail inclusief de definitieve factuur.

Waarom staan er rare namen en afkortingen bij de planten?

Wij werken met Latijnse namen en afkortingen. In de zoekmachine links kunt u ook zoeken op de Nederlandse naam. Als u bijvoorbeeld Heide intoetst dan krijgt u alle planten die in de volksmond heide worden genoemd. In dit geval komen er Calluna’s en Erika planten in beeld.

Wanneer worden mijn gekochte planten verwacht?

Deze worden de volgende (werk)dag op de veiling geleverd. Na 12 uur s ’nachts gekocht dan dezelfde dag nog. Wij proberen deze binnen 48 uur te bezorgen bij het door u geselecteerde afhaal punt. Als u bijvoorbeeld op maandag koopt dan is de kans groot dat ze dinsdagmiddag al geleverd worden. Wij geven echter aan “verwacht woensdag”.

Waarom vermelden jullie de leverancier (Kweker) bij de partij planten?

U koopt de planten van deze kweker via ons systeem en platvorm. Wij verzorgen voor u het transport en de gehele afwerking.

Kan ik niet beter rechtstreeks bij die kweker kopen?

Als die kweker toevallig bij u in het dorp of stad zit mogelijk wel. De planten die wij aanbieden komen uit alle hoeken van voornamelijk Nederland maar ook Duitsland en België, Denemarken enz. Dat kunt u zien aan het land van herkomst wat wij erbij zetten. Overigens verkoopt een groot aantal kwekers niet aan consumenten.

Waar kan ik de juiste informatie voor verzorging van de planten vinden?

Als u de plantnaam in Google zoekt, kom je heel veel te weten. Als u de kwekers naam in google zoekt kom je vaak op de site van de kweker met verdere productinformatie.